جدول شماره 1: روشهای نگهداری از غذا

نام روش

قابل استفاده برای .....

کاری دراین روش انجام می شود

علت فاسد نشدن غذا

انجماد

گوشت , نان, میوه , ماهی

غذا در دمای پایین (c18-) نگهداری می شود

دراین دما تجزیه کنندگان قادر به تجزیه نیستند (چون آنقدر سرد است که آنزیم ها قادر به عمل نیستند)

خشک کردن

 

کنسرو کردن

 

 

بسته بندی با خلاء

 

نمک سود کردن

 

 

شیر , سیب زمینی ومیوه

 

گوشت,میوه , ماهی , سبزیها

 

 

کالباس, سوسیس, فرآوردهای

 گوشتی سرد و پنیر

 

گوشت وماهی

آب از غذا خارج می شود.

 

غذا پخته می شود ودر قوطیهای بی منفذ بسته بندی وذخیره می شود.

 

غذا درون بسته هایی که کاملا بدون هوا هستند ذخیره می شود

 

غذا درون محلولهای نمکی غلیظ نگهداری می شود.

تجزیه کنندگان برای تجزیه مواد به آب نیازدارند.

 

حرارت تجزیه کنندگان را می کشد وقوطیهای بی منفذ از نفوذ میکروبهای جدید به غذا جلوگیری می کنند.

 

تجزیه کنندگان برای تجزیه مواد به اکسیژن نیاز دارند.

 

 

در محیط های غلیظ آب درون سلولهاخارج می شود , تجزیه کنندگان می میرند

شیرین کردن

میوه (مربا)

غذا درون محلولها وغلیظ قندی نگهداری می شود.

در محیطهای غلیظ آب درون سلولها خارج می شوند, تجزیه کنندگان می میرند.

ترشی انداختن

(نگهداری در سرکه)

سبزیها وتخم مرغ

غذا درون سرکه نگهداری می شود.

سرکه اسید است وتجزیه کنندگان نمی توانند درون اسید زنده بمانند

پاستوریزه کردن

شیر

شیر رادردمای بالا حرارت می دهند وسپس درون بطریهای شیریا پاکتهای مخصوص بسته بندی می کنند

تجزیه کنندگان براثر حرارت می میرند وچون شیر بسته بندی شده است میکروب دیگری نمی تواند به شیر نفوذ کند.

پرتو دهی

میوه های تازه وماهی

غذاها ازپیش بسته بندی شده تحت تابش پرتوی گاما قرار می گیرند

تجزیه کنندگان کشته می شوند (اما ترکیبات سمی از بین نمی روند) میکروبهای جدید  هم نمی توانند وارد بسته بندی شوند.

 

 

 

 

 

سئوالات

 

1- شما از مدرسه به خانه آمده اید بسیار گرسنه اید ودوست دارید کباب خوشمزه ای بخورید در یخچال مقداری گوشت مي بینید که مادرتان هفته پیش خریده است. شما میدانید که دمای یخچال(c6-)است. آیا با این گوشت کباب درست می کنید؟

 

2- یکی از دوستان پدرتان به دیدنتان آمده ویک جعبه آلبالو از محصولات باغش برای شما آورده است. مقدار آن برای مصرف خانواده بسیار زیاد است. خواهر شما پیشنهاد می کند مقداری از آن را برای اینکه فاسد نشود داخل فریزر بگذارید آیا شما با او موافقید؟

 

3-مادر شما شش ماه دیگر باید آش نذری بپزداو از ترس اینکه مبادا در زمستان سبزی مناسب پیدا نکند مقدارزیادی سبزی را خشک کرده و برای آن زمان کنار گذاشته است. آیا به نظر شما این سبزیها تا آن زمان فاسد نمی شوند؟

 

4-برای خرید به مغازه می روید متوجه می شوید مغازه دار شیرهای بسته بندی شده را بیرون ازیخچال نگهداری می کند آیا در این روش شیرها فاسد نمی شوند؟

 

5- شما برای گذراندن تعطیلات به بندر سفر کرده اید دربازگشت مادر مقداری زیادی ماهی تازه خریداری کرده وآنها را درمحلول غلیظ نمک  می گذارد با این روش ماهی ها تارسیدن به مقصد سالم می مانند؟

 

6-در مغازه میوه فروشی خوشه های انگور بسته بندی شده می بینید که از یکی از کشورهای خارجه وارد شده است وبسیار تازه به نظر می رسد آیابه نظر شما ممکن است برای نگهداری این میوه ها از روش پرتودهی استفاده شده باشد؟

 

7-پدر شما به بازار رفته ومقدار زیادی سبزیجات تازه خریداری کرده مادر عصبانی است ونگران که با اینهمه سبزیجات چکارکند؟پدر برای اینکه مسئله را حل کند به مادر پیشنهاد می کند که با سبزیجات ترشی درست کند؟آیابا این روش نگرانی مادر برطرف می شود؟

 

8-شما که یک بسته پنیر در کابینت می بینید که هنوز باز نشده است.یادتان می آید که پدرتان هفته پیش آن را خریده شما بسته را باز می کنید ومقداری از آن راعطرانه می خورید آیا دوباره آن راداخل کابینت می گذارید؟

 

9- مادر شما برای برادر کوچیکتان چند قوطی شیر خشک خریده شما متوجه می شوید تاریخ تولید شیر مربوط به دوماه  پیش است آیا شیرها قابل استفاده نیستند؟

 

10- چند قوطی کنسرو ماهی خریداری کرده اید شما می دانید که ماهی خیلی زود فاسد می شود تاریخ تولید روی قوطی مربوط به 8 ماه قبل است . آیا این ماهی قابل خوردن است؟

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

کلید سئوالات

 

 

 

1-  خیر . چون دراین دما تجزیه کنندگان قادر به تجزیه غذا هستند

 

2- بله . چون دراین دما تجزیه کنندگان قادر به تجزیه موادنیستند.

 

3- خیر. چون آب سبزیها خارج شده وتجزیه کنندگان برای تجزیه مواد به آب نیاز دارند.

 

4- خیر. چون تجزیه کنندگان بر اثر حرارت می میرند وچون شیر بسته بندی شده میکروب دیگری نمی تواند به شیر نفوذ کند

.

5- بله.  در محیط غلیظ آب درون سلول خارج می شود وتجزیه کنندگان می میرند

 

6- بله . چون دراین روش تجزیه کنندگان می میرندومیکروبهای جدید هم نمی توانند وارد غذای بسته بندی شده بشوند.

 

7-  بله. سرکه اسید است وتجزیه کنندگان نمی توانند درون اسید زنده بمانند.

 

8- خیر .چون دربسته باز است وتجزیه کنندگان برای تجزیه مواد به اکسیژن نیاز دارند.

 

9- خیر. چون آب خارج شده .تجزیه کنندگان برای تجزیه مواد به آب نیاز دارند.

 

10- بله. چون حرارت تجزیه کنندگان را می کشد وقوطی بی منفذ از نفوذ میکروبهای جدید به غذا جلوگیری می کند.